Een introductie: wat is “Banting”?

William Banting was een Engelse begrafenisondernemer die obees was en heel graag af wilde vallen. In het jaar 1862 bracht hij een bezoekje aan zijn dokter, William Harvey, die hem een voedingsplan adviseerde dat veel vet bevatte en maar heel weinig koolhydraten. Door dit voedingsplan te volgen bereikte Banting zo’n opmerkelijk gewichtsverlies, dat hij een open brief schreef aan het grote publiek, de “Letter on Corpulence”, wat in een groot gebied verspreid werd. Doordat meer mensen dit voedingspatroon gingen volgen om zodoende gewicht te verliezen, werd de term “banting” of “to bant” een begrip.

Hoe we oorspronkelijk in de oertijd aten
Banting ontdekte wat de vroegere mens 200.000 jaar geleden at. Gerespecteerde biologen, genetica, paleoanthropologen en theoreten geloven dat de menselijke genen nauwelijks veranderd zijn sinds het bestaan van de mensheid op aarde. Als je de gehele historie van de mens in een dag zou samenvatten, dan hebben we slechts 5 minuten cereals en granen gegeten en suiker slechts 5 seconden, een zeer korte tijd van ons totale bestaan dus. Na het succes wat William Banting bereikte met het eten van een koolhydraatarm voedingspatroon, werd het zgn. “banting” dieet de standaard behandeling voor overgewicht in vrijwel alle Europese en Noord-Amerikaanse medische opleidingen. Maar in 1959 werd het uitgesloten uit vrijwel alle medische boeken en boeken over voeding.

De desastreuze dieetvoorschriften
In 1977 publiceerde de Amerikaanse regering de “Dieet Doelen” voor de Verenigde Staten, een stel voorschriften dat een dieet promootte, dat hoog was in koolhydraten en laag in vet, precies het tegenovergestelde van het dieet dat we gevolgd hebben zo lang als de mensheid bestaat. Aanbevolen werd om 6 tot 11 porties graan per dag te eten en suiker was absoluut prima om overal aan toe te voegen. Dit dieet werd vervolgens bijna overal in de Westerse wereld overgenomen en een overvloed aan vetarme producten verschenen in de schappen van de supermarkt. Dit had desastreuze gevolgen voor het effect dat het had op onze gezondheid. Sinds begin jaren ’80 zijn het aantal gevallen van obesitas en diabetes rap gestegen. Kunnen we dit echt toevallig noemen?

Een algemene misvatting
Er is een algemene misvatting, dat het eten van vet, vooral verzadigd vet, slecht voor je is en dat het een primaire oorzaak is van hart-en vaatziekten, hoge bloeddruk en obesitas. Dit is gewoon niet waar en was gebaseerd op een gebrekkig onderzoek door Ancel Keys in 1953. De waarheid is dat een dieet rijk aan koolhydraten, met name geraffineerde koolhydraten en suiker de oorzaak van obesitas, diabetes, evenals andere chronische ziekten zijn. Plantaardige (zaad) olie en derivaten daarvan zoals margarine zijn ook een factor die bijdragen tot hart-en vaatziekten, hoewel fabrikanten ons precies het tegenovergestelde vertellen.

Maar hebben we dan geen koolhydraten nodig om te overleven?
Het antwoord is nee. Dit kan een verrassing voor je zijn, maar van de drie macronutriënten in onze voeding (eiwitten, vetten en koolhydraten), zijn alleen de koolhydraten niet-essentieel voor het menselijk leven. We kunnen niet meer dan een paar dagen goed functioneren zonder het eten van vet; zonder een adequate eiwitinname ontwikkelen we binnen een paar maanden eiwit-ondervoeding. Maar het vermijden van koolhydraten heeft, vooral bij degenen die overgewicht hebben, het meest gunstige effect van gewichtsverlies. Hoewel wij een constante aanvoer van glucose nodig hebben, kan het worden geproduceerd door de lever uit vet en eiwit en hoeft niet te worden ingenomen als koolhydraten in onze voeding.

De Cholesterol Mythe
Het gebruikelijke liedje van iemand die voor het eerst naar deze Banting (koolhydraatarm/vetrijke) leefstijl kijkt is “maar hoe zit het met mijn cholesterol?” Er is veel bewijs ter ondersteuning van het feit dat cholesterol niet de schuldige is van hart- en vaatziekten. Een beetje zoals een politieagent op de plaats delict wordt beschuldigd van de misdaad – cholesterol zal alleen vastkleven aan een ‘lekkende’ slagaderwand die is beschadigd door een ontsteking (door suiker) – om je te beschermen. Door het eten van koolhydraten en suiker blijven de bloedvaten ontstoken. Suiker is het meest ontstekingsbevorderende dat je in je mond kunt stoppen, en zal je blijven beroven van je gezondheid. Granen worden door het lichaam in suiker omgezet. Dus een voedingspatroon dat veel koolhydraten bevat zal zorgen voor stille ontstekingen in het lichaam, niet alleen in de slagaders, maar ook in de hersenen, lever, spijsverteringskanaal en gewrichten, hetgeen leidt tot veel van de chronische ziekten vandaag de dag die zogenaamd ‘onbehandelbaar’ zijn. Veel mensen merken in relatief korte tijd na het toepassen van de Banting/LCHF (koolhydraatarme/vetrijke) leefstijl een sterke verbetering van alle bovengenoemde klachten.

Er is een schat aan informatie en onderzoek waarom de Banting/LCHF leefstijl u helpt om gewicht te verliezen, een aantal gemeenschappelijke kwalen te verbeteren en uw energieniveau verhoogt.

Bron: www.realmealrevolution.com

Meer weten: klik hier: http://rmr.link/a/SISC